Wednesday, December 15, 2010

puasa sunat hari Asyura

Assalamualaikum..

korang puasa x hari ni? hari ni 9 Muharram..disunatkan utk berpuasa sunat hari Asyura iaitu pd 10 Muharram..tp nape 9 Muharram pn nk puasa? sebabnya seperti Sabda Rasulullah s.a.w..kita disunatkan utk berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram)..dan untuk membezakan kita dgn Yahudi yg hanya berpuasa pd 10 Muharram shja..so disunatkan utk kita berpuasa sehari sebelum atau selepas..samada 9 Muharram & 10 Muharram atau 10 Muharram & 11 Muharram..

anyway..ada 3 kaedah sprti yg disarankan oleh ulama utk berpuasa sunat hari Asyura...

1. puasa pada 9, 10 & 11 Muharram
2. puasa pada 9 & 10 Muharram
3. puasa pada 10 Muharram sahaja

selain puasa di hari Asyura iaitu 10 Muharram, kita digalakkan utk bersedekah, usap kepala ank yatim, memuliakan fakir miskin, melapangkan masa belanja anak isteri , menahan marah, menjamu org berbuka puasa dan byk lagi.. :)

sharing is caring..semoga mendapat info berguna :)

21 comments:

mama tisya said...

aku tkleh puasa cz uzur....naper bold yg blanje ank isteri..highlight kt en hubby soh blanje ke:-p

Adyshariz said...

tak la suziey, cik P tgh mai ni..ngehheee...slmt berpuasa ya

nasaoji said...

lupa!..biasa mak hingatkan..

owwhh..esok pun buleh la kiranya ka..nak gugel la...

Liza said...

Liza ni puasa ganti sepanjang minggu ni.. Tak perasan ada posa sunat hari ni..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

kita tiap tahun, ari nak pose asyura sureeeeee peot. grrr..

tapi takleh gak nak pose sunat. sbb yg wajib lom abis ganti..:-)

mummy_ayu said...

selamat berpuasa dear!! aku pun tak leh la...

momguess said...

insyallah esk aku puasa

knp bab BELANJA ANK ISTERI ko highlgt kan
saja kan nak bagi ayah aqeel nampak clear

NM02 said...

moga saya ada kesedaran utk berpuasa esok. insyaAllah..

Fieza79 said...

bab belanja anak istri di highlight kan...hehee

selamat berpuasa sunat...

az rina a.k.a jaijina said...

nasib baik awak bt n3 ni, kalau idok kite pon tak ingat..insyaallah, kalau takde pape bolehlah pose esok..

thanks sudi berkongsi ilmu..

zura@iwan said...

Salam..

huhu..x leh posa sbb cik p mai..hikss

Hezesuze said...

uwaaaa...rugi tak dapat berpuasa sama sbb piyed....:(

wa kaljis said...

Pagi tadi dah sahur.. tiba2 plak kat ofis trpaksa bukak awal hehe.. Sbb kena ngadap pc tgk no-no.. mkn gula2 utk ilangkan ngantuk :P

Sidratul Muntaha said...

x dapek laa...
susu nnti kurang.
berkorban untuk anak.
pahala juga.
dan pagi tadi 23cm.
pahala juga.
syukur...
tpi mmg boleh ler yg bold tu ditujukan pada org tua.
ehehehe..
den tgh kaya,dah dpt 5juta najib bagi tu.
huhuh

wantie said...

Memang ingat nak puasa. tapi aku di nasihatkan utk tidak berpuasa oleh Dr. sebab keadaan kesihatan yg tak mengizinkan.

Tapi,yg berbelanja utk anak isteri tu, mcm ok jer. sebab harini hubby gaji. hikssss

Nana said...

xpuasa xtau pon sunat arini pose.
selalu nye mmg rajin je aku pose tp arini xpose lak hee

aini aziz said...

suke plk aku ayat yg highlight merah tuh...

adex-aieda said...

ayat yg x hengat...
melapangkan masa belanja anak isteri....bagus kalau incik suami yg baca nih..heheheh

MamaYatie said...

sayangnya time2 bercuti la pulak..huhu..selamat berpuasa bagi yg berpeluang..

mm..may be boleh menahan marah..hihi

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

rugi2 tak leh posa sebab tut....ape pun selamat berpuasa untuk suziey k...TQ for sharing info

mama rifQy said...

mmg sayang laaa..huhuhu..kak suziey bol tuh..ditujukan pada sape tuhhh

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio