Thursday, February 17, 2011

boleh ke kirim salam pada nabi dan apa hukum wanita menziarahi makam nabi??

Assalamualaikum..

since byk dpt kiriman dr sahabat handai utk menyampaikan salam mereka pada Rasulullah s.a.w, so samada utk mengambil amanah tersebut atau tidak..perlu la selidik dulu samada perbuatan itu disyariatkan atau tidak utk mengelakkan kita melakukan perkara yg bidaah..

ok..utk makluman perbuatan mengirimkan salam kpd Rasulullah s.a.w. melalui org yg akn pergi ke Madinah TIDAK PERNAH DISYARIATKAN dan tidak pernah dilakukan oleh salafussoleh..sesiapa shja bole mengucapkan salam kepada baginda di mana2 tempat mereka berada..Allah akn menyampaikan salam itu melalui para malaikatNya..

sabda Rasulullah s.a.w:..maksudnya:

"Sesungguhnya salam kamu pasti sampai kepadaku di mana sahaja kamu berada" - Riwayat Abu Ya'la:469
in fact, dlm solat kita yg 5 waktu sehari tu...2 kali setiap waktu kita akn mengucapkan salam kita kpd Rasulullah s.a.w dlm tahiyat awal dan tahiyat akhir kan :) salam utk org yg sudah meninggal dunia hanya diucapkan oleh org yg berziarah itu sendiri..

so..hope penjelasan ni jelas tentang hukum kita mengirim salam kepada nabi melalui org yg akn pergi ke Madinah..JGNLAH DIAMALKAN ok :)

ok..berkenaan hukum wanita menziarahi makam nabi..boleh ke x? Syeikh Ibn Baz r.h berkata:

"kaum wanita tidak dibenarkan menziarahi makam Rasulullah s.a.w krna terdapat hadith melarang dan melaknat wanita yang menziarahi kubur secara umum. Perbezaan pendapat mengenai masalah ini sgt masyhur. Tetapi pendapat yg lebih baik dan sesuai dgn Sunnah ialah mereka TIDAK PERLU menziarahi makam Rasulullah s.a.w krna tidak ada beza antara makam Rasulullah s.a.w dengan kubur2 yang lain. Oleh itu wajib beramal dgn keumuman hadith-hadith itu selagi tidak ada nas yg membolehkan wanita menziarahi makam Rasulullah s.a.w. Yang ada cuma nas yang melarang perkara itu" - Fatawa Ibn Baz, jil:17, ms 419

perbezaan pendapat lain adlh menyatakan hukum wanita menziarahi kubur adalah makruh....hukum makruh adlh lebih baik tidak dikerjakan...namun jika ia dikerjakan tidak lah berdosa..so lebih baik bg wanita utk tidak menziarahi kubur krna itulah yg terbaik...hikmah disebaliknya adlh utk mengelakkan wanita yg sememangnya beremosi menangisi dan meratapi org yg pergi itu dikuburnya...

19 comments:

ch@ said...

terima kasih berkongsi kakSuziey.

notti netti said...

aku masuk blog ko nie...selalu insaf kejap....kejap jer...muahahahah ronggeng esok ehhh

AshAnas said...

br tau ni, selama ni dok ikut je kan... tq kak...

akiratoriza said...

info yang berguna kepada saya... thanks Suziey coz share info ni.. tak sangka pulak cenggini kan, tak penah tau pun sejak idup dh hmpir 30 tahun ni... hihihi

MamaYatie said...

terima kasih suziey..alhamdulillah,ada jugak org merungkai persoalan2 ni..

wantie said...

Betul tu suziey. kat mana kita beada pun kita leh bagi salam kat Nabi S.a.w.

Cuma kekadang tu dah terjadi mcm budaya lak lah, asal ada jer org pergi ke sana akan kirim salam kat nabi.

yer la kan, sebab kata org tak baik dok mintak org yg pergi ke sana utk beli itu ini. last, mintak kirim salam. hehehe....

✿ etiey erywan ✿ said...

hmm biasa juga dengar org kirim salam when ada sedara mara nak g mekah. terfikir pulak bukankah di mana- mana diterima. hmmm tq for sharing

NM02 said...

bagus le yu suziey... suker sharing. gud info plak tu... makaceh banyak

MrS. F!zA said...

sharing is caring!! thanks kak

@e_da said...

oo baru sy tau.. banyak info di sini .. suka baca

Fieza79 said...

thanks suziey..masuk sini terasa sejuk hati kalau ada info mcm gini...maceh..!

Nurhayati said...

thanks suziey..

lia said...

owhhhh baru tau pasal yg melawat makam nabi tu....

rina a.k.a jaijina said...

sharing is caring..walaupon nmpk mcm tak berat tp kene ambik tau serba sedikit..moga² ia jadi pedoman hidup sekalian ummah..

UmiDAnisH said...
This comment has been removed by the author.
Liza said...

Suziey, sgt setuju dan sangat suka cara u jelaskan isu ini. Sebab Liza juga ada belajar perbezaan pendapat ini yang kebanyakannya menjadi isu besar bagi sesetengah org.
Sepatutnya, kita mesti ikut apa yg diamalkan oleh Rasulullah dan para sahabat bukan org yang beratus thn lahir selepas nabi...

Sekiranya tidak diamalkan oleh nabi dan para sahabt, tidak diterima amal walaupun kononnya dianggap 'baik'. Itu lah bidaah.. Tiada bidaah hasanah. Semua bidaah adalah sesat dan menyesatkan.

[-suziey-] said...

umidanish:



thanks for sharing pasal hukum wanita menziarahi kubur tu..mmg ade perbezaan pendapat berkenaan hukum wanita menziarahi kubur dan makam rasulullah..bole refer kt bwh ni jgk..

Sedangkan ziarahnya para wanita ke kuburan Nabi صلى الله عليه وسلم, secara dzohir masuk ke dalam keumuman, dan para wanita jangan menziarahi kuburan Nabi صلى الله عليه وسلم. Sebagian ulama berpendapat para wanita boleh menziarahi kuburan Nabi صلى الله عليه وسلم. Karena kuburan rosul tidaklah tampak sebagaimana kuburan-kuburan yang lain, bahkan kuburan beliau itu dikelilingi oleh tiga lapis dinding, maka jika wanita menziarahinya pada hakekatnya tidak menziarahinya, namun dia berdiri di sekelilingnya, akan tetapi secara dzohir hal ini dinamakan juga ziarah secara kebiasaan, dan jika dinamakan ziarah maka tidak boleh dia menziarahinya, cukup dengan mengatakan:

السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته

Ketika dia sholat, sesungguhnya salamnya itu akan sampai pada Nabi صلى الله عليه وسلم, dan dia akan mendapatkan pahala karena perbuatannya itu.

***

Mufti : Asy Syaikh Muhammad Ash Sholih Al ‘Utsaimiin

Sumber : Fatawa Asy Syaikh Muhammad Ash Sholih Al ‘Utsaimiin I/170-171, Cetakan: I Daarul ‘Alamil Kutub, Riyad KSA

UmiDAnisH said...

Erm.. tu la betui3x..

Ummi Eisya said...

good info..10q suziey..

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio