Tuesday, February 8, 2011

kisah benar yg sgt sesuai utk dijadikan teladan..it happened to me

Assalamualaikum..

even hr ni is tuesday..tp 1st day masuk opis after cuti panjang..haih terasa sengal plak..hmm..korang ape kabar? aku ok..alhamdulillah sihat..last nite baru smpai dr tepeng..smlm amik EL..selamat la jgk..klu x trpksa la menjadi slh sorang mangsa yg tersangkut dlm jem yg menggila kt hiway..ekeke:D

rsnya sume org tau pasal krisis yg melanda mesir kan..mmg akn takes time utk mesir pulih sprti sediakala..kesian student malaysia kt sana yg trpksa cuti pengajian..n silap2 kena tangguh pengajian plak klu nk tunggu smpai reda..indirectly kemelut yg melanda mmg bg kesan kpd byk pihak..termasuk la aku..coz klu ikt perancangan awal..aku akn menziarahi cairo mesir before proceed for Umrah..tp kt hnya manusia yg sgt byk kelemahan dan hnya mampu merancang..Allah Maha Mengetahui segala2nya..so disebabkan itu perjalanan kami ke cairo mesir terpaksa dibatalkan..kami hnya akn pergi utk buat umrah shja..insyaAllah klu Arab Saudi keluarkan visa umrah utk bln 2 ni..n date utk kami berangkat pn maybe awal dr sepatutnya...instead of 26th..insyaAllah kami akn berlepas on 22nd. and transit at Dubai then masuk ke Madinah tanpa melalui Jeddah...hikmah disebalik dugaan ni..kami akn lama berada di Madinah dan Mekah..insyaAllah..aku hanya mampu berdoa semoga segalanya berjalan lancar..

aku nk story 1 kisah benar..right after aku n hubby settlekan pasal booking n payment pakej umrah ziarah cairo..kami dok cite2 n discuss pasal pemergian keberangkatan..n aku dgn selamba dan tanpa niat utk ckp besar..aku berkata pd kesayanganku.. " kita mmgla nk pegi umrah..tu niat utama kita..ziarah cairo mesir tu just mcm singgah kejap sbb dh alang2 kita nk ke sana..dlm fikiran mmg just nk buat umrah je..tu yg paling utama  " ..subhanallah..Maha Suci Allah..segala kata2 aku tu menjadi kenyataan..lebih kurang seminggu lps tu tercetusla kontroversi rusuhan di mesir n ianya xreda smpai skang..menyebabkan kami trpksa membatalkan hasrat utk masuk ke Mesir..makanya kami hnya akn pergi utk umrah shja sprti yg diniatkan..siapa sangka mesir yg kt lihat dr luaran negara yg aman..tetiba bole terjadi rusuhan politik dan ianya berlaku btl2 dekat dgn masa kami nk pegi ke sana...namun walaupn kt mendpt dugaan dlm apa jua bentuk.sentiasalah ingtkan hikmah disebalik sesuatu yg terjadi..segala yg terjadi tu mmg itu yg terbaik utk hambaNya..aku redha seikhlas hati...sekurang2nya aku dpt berada di Tanah Haram lebih lama..insyaAllah..

n now aku realize yg kt xbole nk berckp riak dan takbur wlaupun tanpa niat..lidah dan hati perlu diawasi..lesson learned...bila kita tersedar akn kesilapan kita..cpt2la bertaubat..

ok lah..tu je nk share pasal kisah benar yg terjadi pada aku..

p/s: terima kasih pada semua yg mendoakan kami agar segala perancangan dan urusan dipermudahkan dgn izinNya..

32 comments:

MrS. F!zA said...

dgn berada lbih lama di tanah haram, insyaallah akak dpt melakukan ibadah umrah dgn lancar

moga perjalanan akak n family slmt pergi dan selamat kembali nanti..aqeel bwk tak?

momguess said...

aku doa kan moga pjalanan ko slamat

atty's said...

salam suziey..betuikan apa terjadi pasti ada hikmahnya

ibuayahdamia said...

ya betullah suziey, sebab selalu dengar org kata, mulut jangan cakap g bukan2 kalau nak ke sana...moga2 ia juga menjadi pengajaran utk kita semua...memang tak terniat, tapi terlepas cakap...anyway..semoga semuanya berjalan lancar..aminn

::Mamalyna:: said...

alhamdulillah... semoga perjalanan suziey selamat..

Fieza79 said...

yela betul tu..mana sangka kata2 yg biasa kita luah kan akan jadi sebalik nya...ada hikmah nya suma tu kan...moga perjalanan suziey dn keluarga di izin kan Nya...insyaallahh..

Mama Khairan aka Rudy said...

Salam ...

Gtu laa .. kite sumer diuji olehNYA ..
Moga2 mendapat hidayah dari sna nnt.

:)

mama_umar_maryam said...

sumer ade hikmahnye kan..lama kt tanah suci insyaAllah blh bykkan ibadat & buat amalan2 lain dgn lebih fokus..hm..ttg mesir tu..tu jugak tanda sayang Allah kt korang, supaya dijauhkan dari bencana ;)

CiK JuE said...

allah lebih tahu ape yang terbaik buat kita...juedoakan semuanye berjalan lancar dan suzie dapat buat ibadat dengan hati yang tenang...

UmiDAnisH said...

Suziey:
Allah maha mengetahui apa yang terbaik buat hambanya, nasib baik belum sampai sana lagi, kalau tak lagi haru.. syukurlah Allah itu maha melindungi hambanya yang benar2 ikhlas..

Eh, my MIL pun p umrah 28 hb ni la.. suziey amik pakej dgn saper erk?

AshAnas said...

doakan Shira cepat sampai sana....

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmm suziey moga semuanya selamat...kat sana jgn lupa doakan kemakmuran insan sejagat...sedey tgk sana-sini kisah perang

mummy_ayu said...

baru sembang ngan Net semalam pasal nie...tak pe..dpt lama ko kat Madinah & Mekah..tu transit kat Dubai, leh la jumpa Fida...

Sidratul Muntaha said...

itulah suziey
org tua2 ade kabo
bila kita nak buat keje2 Allah ni
mmg ati n mulut sgt2 kena jaga.
takperlah..
sekurang - kurang
proses2 yg ko lalui skunk ni buat panduan dimasa depan kan.tuk pergi haji misalannya.
isnyaa Allah
kita manusia ni baik mulut atau hati,
sedikit sebanyak memang mudah sgt terlepas..
aku doakan jugak,selamat ko pergi laki bini n anak.
mudahan umrah ko selamat dilaksanakan dan ibadah ko diterima oleh Allah.
apepun,syukur alhamdulillah tak terbatal urusan ibadah umrah nih.
yg penting,aim tuk ibadah tu.
selebihnya?!
itu urusan Allah.
aku seriau jugak bile ko nak pergi, mesir jdi gitu...
doakan jugak kawan - kawan kat sini,dilapangkan rezeki,dilapangkan dan dijauhkan dari hutang - hutang,doakan jugak mana2 yg takde rezeki zuriat,mohonlah kerahmatan Allah tuk mereka
yang agak sempit hidupnya dan kesihatannya,ko mohon jugak dilapangkan oleh Allah dan diberi jalan dalam melapangkan keadaan tu.
mudahan jugak,korang sekeluarga sihat walafiat masa pergi dan balik.
itu yg penting!
selamat menjalani ibadah umrah.

Mak Su said...

tq suziey, kita boleh jadikan teladan...anyway, yg penting skrg suziey n famili selamat sejahtera

Huda said...

moga semuanya berjalan lancar :) amin

MaMa3H said...

Suziey...hikmah lama di tanah haram...makin byk ibadah yg boleh dibuat....yg penting niat n take care

Nad @ MamaZakwan said...

alhamdulillah...
Allah bg petunjuk sblm ke sana..
moga sume nya berjalan lancar
doakan kami jugak moga dapat ke sana dalam usia muda & kudrat yg masih ada..

Nana said...

em...tu la kan..kdg2 kita tak sedar apa yg kita ckp or luahkan tu ada berunsur takbur n riak...

kakak aku pon nk g umrah bln 3 ni xtau la apa cite

Iela Fazielah said...

mudah2an semua berjalan lancar... semoga selamat pergi dan balik

Hezesuze said...

yup ALLAH swt mengetahui segala2nye dan tau yang terbaik untuk umatnye...semoga sumenye berjalan dengan lancar...selamt pergi dan selamat kembali ke tanahair...

mamalieyna said...

Pengajaran yg baik tuk dijadikan sempadan kt kita2 semua ni..ingat mengingati dan sentiasa beringat kan..

Insyaallah..moga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan oleh Nya..

salam rindu buat aQeel..

chugie said...

mujur jugakan suziey.. allah lebih mengetahui.. bestnye dapat ke tanah suci..

miera said...

moga suziey dan fmly slamt pergi dan balik..insyalaah..amin..

wantie said...

Betul tu suziey. aku pun tak sangka yang mesir tu leh jadi cenggitu. Mungkin rakyat Mesir dah muak dengan rejim zionist yang selalu menindas kaum palestin. Sedangkan pemimpin mereka hanya duduk diam.

Mungkin juga doa dari umat islam seluruh dunia. Sebab selalu media dok cakap, bila palestin di bedil, di manakah orang arab yang tidak turut membantu. tapi hanya berdiam diri.

Sejak terjadinya rusuhan ni, barulah ku tahu siapa Hosni Mubarak tu. Biarlah Allah yang mengadilinya.

reitak said...

moga selamat perjalanan pergi & pulang suziey!

Mama Zharfan said...

moga2 segalanya berjln lancar :)
memang kena jaga lidah kan, esp kat tanah suci tu :)

doakan agar me & my mom akan sampai ke sana thn ni gak..Insya Allah

firahadifa said...

itu baru kat malaysia beb , belum lagi masa kat mekkah nanti .. aku ade byk cerita pengalaman aku masa pi umrah org cakap besar nie .. aduh ..mmg jatuh insaf bile ingat balik kes2 org cakap besar nie .. even ko cakap besar ngan binatang pon.. dapat la balasan dia nanti.. hrmmm

moga selamat pergi dan pulang dear..

MaMa aFai said...

Hope ko selamat pegi & balik..
Sampai depan kaabah..seru2 la nama aku kot2 aku dpt jejak kan kaki buat kali ke-2...

Siti said...

Salam.

maaf menggangu. Boleh tahu Suziey bakal pergi umrah dengan agensi mana? Sebab saya jugak mengalami masalah yang sama because of mesir conflict. Kerajaan Saudi masih lagi tutup sistem permohonan Visa umrah .. n saya dimaklumkan oleh agensi, nearly 300 jemaah tertangguh penerbangan kerana Visa .. mereka dijadualkan berangkat Ahad ini, 14 Februari ... Apapun mudahan ada kemudahan n kelapangan buat kita ...

Ummu Fayyadh

zura@iwan said...

kdg2 pckpan kita akan mjadi sblknya ..bhati2 dlm pcakapan kan...

aku doakan semoga ko sfamily slmt smpi di sn..dn dpt mgerjakan umrah dgn lancar...insyaAllah niat ko baik utk mgerjakan ibadah ni...aku bangga dgn ko...

fa10 said...

sy pun duk risaukan sesuatu..
insya allah kami bakal ke sana juga tp bukan tahun ni la..
yg masalahnya skrg ni niat d hati nak gi tgk keindahan masjidilharam tu lg tebal dr beribadah!!! kena betulkan niat dulu ni!!!! takut juga smpi sana duk gila tangkap gmbr pula!

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio