Monday, February 21, 2011

Saie di antara Safa dan Marwah dan Tahalul

Assalamualaikum..

Saie
rukun umrah yg ketiga selepas tawaf di Baitullah adalah Saie...saie adlh berjalan berulang alik bermula dari bukit Safa dan berakhir di bukit Marwah sebanyak 7 kali...lepas dh selesai tawaf, pergi la ke bukit Safa melalui pintu Safa..tiada doa khusus untuk setiap kali saie ok..berdoa memohon kpd Allah segala hajat kita dan bykkan berzikir..itu lebih afdhal..


apabila menghampiri (mendaki Bukit Safa), disunnahkan membaca:

"QS. Al-baqarah, 2:158"

maksudnya:
Sesungguhnya Safa dan Marwah itu dari syiar-syiar Islam

dan seterusnya membaca:

"Aku memulakan dengan apa yang telah Allah mulakan"

bila dh naik ke Bukit Safa, sambil menghadap Baitullah, ucapkanlah:

"Tiada Tuhan yang berhak disembah, melainkan Allah dan Allah Maha Besar. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah sahaja, tidak ada satu pun sekutu bagiNya, bagiNya segala kekuasaan dan bagiNya segala puji. DI atas segala sesuatu, Dia Maha Berkuasa. Tiada Tuhan yang wajib disembah melainkan Dia sahaja. Yang menunaikan janjinya, menolong hambaNya dan mengalahkan golongan orang-orang kafir"

then berdoalah segala yg dihajati semasa berada di Bukit Safa tu...



disunatkan utk lelaki berlari2 anak apabila tiba di kawasan berlampu hijau..klu refer pd rajah kt atas..yg line hijau tu.."Fast Walking Area"...utk lelaki shja..wanita jln seperti biasa..utk melakukan saie klaau bukan dlm keadaan berwudhuk pn boleh..bila tiba di Bukit Marwah, lakukan perkara yg sama seperti di Bukit Safa..

Tahalul
setelah selesai Saie, wajiblah bertahalul (bercukur / bergunting)...Tahalul adalah rukun umrah yg ke-4..bagi kaum lelaki adlh lebih afdhal membotakkan kepalanya..bg kaum wanita plak memadai hanya menggunting beberapa helai shja dari rambutnya..once dh selesai bertahalul, maka dihalalkan segala yang diharamkan di dalam ihram..

6 comments:

Fieza79 said...

alahai..kalau la ada rezki nk gi sana..hurmm...info2 ni suma leh simpan utk rujukan one day nt..mn tau kan...tq suziey...

atty's said...

Selamat pagi suziey..

Zur@ZaRi said...

good info=))

Jom Join: "Posing With Ur Love One - Giveaway"

Rugi tak beli?: "Tikar Getah Kanak-Kanak"

acik mimie said...

teringat acik mimie time buat umrah 2009 dulu ... mengandung time tu 26 minggu .. penat jugak nak buat saie ni ... agak jauhhh ... tak sedekat yang di sangka ... tapi takpa ... banyak tong2 air zam zam sepanjang kawasan saie nanti ... acik mimie doakan yang terbaek ye ...

mama_umar_maryam said...

aku lak ye bedebar nih..makcik aku pon pegi jugak tp tunda 6hb mac..semoga selamat nnt..

fiq. said...

salam, share your n3 kay =]

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio