Thursday, February 17, 2011

tawaf di Baitullah

Assalamualaikum..


rukun kedua dlm ibadah umrah adlh Tawaf di Baitullah..slps kita niat ihram di miqat dan buat solat sunat ihram, lakukanlah tawaf bila kita memasuki Mekah..tawaf adalah perbuatan mengelilingi Baitullah (Kaa'bah)  di dalam kawasan Masjidil Haram sebanyak 7 kali pusingan sambil berzikir dan berdoa kpd Allah bermula dan berakhir di penjuru Hajarul Aswad..doa semasa tawaf adalah makbul..bila kita masuk masjidil haram, tawaf menggantikan solat sunat tahiyatul masjid..klu kita masuk mana2 masjid selain masjidilharam, kt disunatkan utk solat sunat tahiyatul masjid 2 rakaat..tp kalau kita masuk masjidilharam, kt disunatkan tawaf di Baitullah.



ok back to the topic..tawaf di Baitullah utk rukun umrah..so camne tawaf di Baitullah mengikut Sunnah Rasulullah s.a.w?? ok..slps kita niat di miqat, kita disunatkan bertalbiyah sepanjang perjalanan menuju ke Baitullah utk melakukan tawaf..berhenti bertalbiyah hnya bila kita smpai ke Hajarul Aswad utk melakukan tawaf..mengikut Sunnah Rasulullah s.a.w, org lelaki hendaklah sentiasa berithiba (masukkan kain ihram di bawah ketiak kanan dan hujungnya menutup bahu kiri sehingga kelihatan bahu kanan)..dan jgk disunnahkan utk lelaki berlari2 anak bg 3 pusingan pertama manakala pusingan ke 4 sehingga akhir berjalan seperti biasa...kita wajib di dalam keadaan berwudhuk..tdk bole berckp selain perkara yg baik..hnya kedengaran bacaan ayat suci al-Quran dan kalimah suci shja..lebih kurang sama mcm dlm solat.niat kita mestilah tawaf kerana Allah Taala..bkn niat lain..klu tgh tawaf tetiba terpisah dgn kumpulan/pasangan, jgn la cuba mencari smpai jumpa krna ini bole menjejaskan tawaf tersebut..niat dh lari and kemungkinan utk bahu kita beralih pn tinggi..bahu sebelah kiri kita kena sentiasa selari dengan Baitullah..tidak bole terpaling ok..kalau x terbatal la tawaf tu..


permulaan tawaf adlh dr penjuru Hajarul Aswad (di garisan no 13 tu)..actually ade 3 garisan dr penjuru Hajarul Aswad utk kita mulakan..slh 1 nya yg garisan no 13 tu la..mula dan tamat pada garisan yg sama..and  kita disunnahkan utk mengusap Hajarul Aswad dan mengucupnya setiap kali pusingan tawaf sbgaimana yg dilakukan oleh Rasulullah s.a.w..sekiranya tidak mampu utk mengusap dan mengucupnya, ckplah sekadar menggunakan isyarat tgn kanan sambil bertakbir..

Hijir Ismail (bertanda no 5 dlm gambarajah) adlh termasuk sebahagian dr Baitulah..ianya didirikan tembok yg melengkung di luar bgnan Kaabah sbb pd masa pengubahsuaian Kaabah dilakukan, tiada peruntukan yg mencukupi..sbb tu hnya didirkan tembok shja..so ketika tawaf, jgn masuk dlm kawasan Hijir Ismail ok..klu masuk tak sah tawaf tu..sprti dimaklumkan, tawaf adlh melakukan pusingan mengelilingi Baitullah (Kaabah)..bukan melintasi..so klu masuk ke kwsn Hijir Ismail batal lah..kira melintasi Kaabah..

bila smpai di Rukun Yamani (bertanda no 9 dlm gambarajah), sprti Sunnah Rasulullah s.a.w, disunatkan utk Istilam (menyentuh) Rukun Yamani dgn tgn kanan (jika berkemampuan utk berbuat demikian) dan bertakbir sambil mengusapnya..TIDAK DISUNNAHKAN utk mencium Rukun Yamani atau memberi isyarat dgn tgn setiap kali melintasinya sekiranya tidak mampu utk mengusapnya..so klu xdpt sentuh Rukun Yamani just teruskan je tawaf dgn berjalan terus tnpa melambai tgn ke arah Rukun Yamani..

sepanjang perjalanan tawaf dari Rukun Yamani ke penjuru Hajarul Aswad, hendaklah membaca:

"Rabbana atina fiddunya hasanah wafilakhiratihasanah waqinaa'zabannar"

maksudnya:

"Ya Allah, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka"

pls take note..TIADA DOA KHUSUS bagi setiap pusingan semasa mengerjakan tawaf..kita disunnahkan sentiasa berzikir dan beroda..so..xperlu baca doa2 dlm buku yg khusus utk tawaf..lebih baik kita berzikir dan berdoa memohon kpd Allah apa yg kita hajati..rather than baca script tnpa penghayatan..

setelah selesai 7 pusingan tawaf, dirikanlah solat sunat 2 rakaat di belakang tapak Makam Nabi Ibrahim  (bertanda no 7 dlm gambarajah) yg merupakan tpt mustajab doa jugak..then disunatkan utk minum air zam zam dan berdoa di Multazam (ruang antara pintu Kaabah dan penjuru Hajarul Aswad..yg bertanda no  6 dlm gambarajah)..disunnahkan sprti yg dilakukan oleh Rasulullah s.a.w utk melekapkan dada dan muka sambil mengankat tgn dan berdoa di multazam..juga tpt mustajab doa..kalau ade rezeki dptla berdoa di Multazam..besela org ramai dan ruang yg sgt kecil....so bykkan berdoa minta dipermudahkan segalanya..

for info..antara tpt yg mustajab doa jgk adlh di bawah pancur emas (no 3 dlm gambarajah)..next dh selesai perihal tawaf dan amalannya..bole la melakukan Saie plak..ok ni next n3 eh :)

source gbr: www.google.com

21 people(s) was saying something:

¥ α Ŋ α Đ z µ £ said...

thanks suzie semua info nih..
insyaallah yana ngan suami akan menyusul nanti..

Momma Mia said...

selamat pergi dan selamat pulang yer suziey!! moga dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan dr kesulitan amin!

Mama Zharfan said...

tq for this entry
me akan baca balik all entry kalau me jd pegi umrah thn ni...Amiin

Dee said...

info2 ni semua boleh membantu org2 yg pertama kali mau menjejakkan kaki ke baitullah..mesti bestkan..

:: noremy bte rahmat :: said...

folo & BW..

mehla jenguk belog ai..

salam kenal!(^_^)

wantie said...

Thanks for the info. Pernah juga Amirul tanyakan aku. Apa yang ada di dalam ka'bah tu? Kenapa semua orang nak pergi kat sana..

Sebagai memberi perangsang kepadanya. aku cuma ckp nanti kita sama sama pergi tengok k. Moga moga kata kata ku ini jadi kenyataan.

Moga moga perasaan ingin tahunya itu akan membuatkan dia lebih mendalami ilmu islam ini dan amalkannya. amin...

syariza09 said...

dh ada n3 mcm ni, senang utk jadi panduan pd org lain, sharing is caring ^_^

mamaacha said...

Tq suziey sudi berkongsi..InsyaAllah boleh jadi panduan masa saya pegi umrah 1hb march ni.....

mekchu said...

thanks.. baru faham...

✿etiey erywan✿ said...

moga cepat juga kami samapi di sana. amin

MamaYatie said...

ok,done..saya cuma nak refresh balik..part melekapkan muka & tangan kat hajarul aswad tu..nak konpem adakah sunat @ harus. kdg2 keliru mana perkara yg betul /perkara yg bidaah...

tq suziey

Lia said...

info yg bagus dan berguna ni.. tq ye for sharing..

nieda said...

bagus info ni..memang byk dah lupa pasal rukun mengerjakan haji dan umrah ni. lama sangat tinggalkan alam persekolahan. At least info ni boleh refresh balik.tq

Adyshariz said...

nice sharing..tak taula bila boleh smpai sana..harap2 sgt dpt pegi selagi ada umo ni..

Nia said...

seronok nak pegi Mekah, takkan sama mcm seronok nak pegi melancong kan Suziey. Seronok dia lain..

atty's said...

banyak betul ilmu kty dpt dr entry2 ziey nie..tq

Farra Dhelina said...

berguna nya info akk ni..

Ummi Eisya said...

bagus info ni..dulu time kat sekolah mmg kena ingat..byk pahala ko dpt suziey..

mama_umar_maryam said...

bookmark n3 ni utk umrah..bookmark n3 london eryn,bookmark n3 sabah nana,heheheh...

aku ade tgk gamba kwn aku (die keje kt jeddah) dekat btol dgn kaabah tu kan..sayu btol hati aku nih,,

fa10 said...

menariknya.. br dpt gmbrn jelas, sblm ni dgr jer dr mulut org yg dah pergi haji.

fiq. said...

salam.

thanks suzie

memang sedang mencari info ini, sebab rujuk buku, banyak betol doa, , baru tau itu sunat sahaja. thanks

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy