Tuesday, February 8, 2011

untungnya menunaikan Umrah

Assalamualaikum..


~Masjidil Haram yg terletak di kota Mekah Al-Mukarramah di mana terdapat di dalamnya Baitullah (Kaabah) yg menjadi kiblat seluruh umat Islam di dunia...~

as we know, Umrah adlh berziarah atau mengunjungi Baitullah dgn beriham umrah utk melakukan tawaf dan sai serta rukun2 yg lain serta wajib2nya..hukum menunaikan umrah adlh wajib utk kali pertama dan sunat utk kali ke2 dan seterusnya..ikut kemampuan..klu pegi Haji dulu..still akn buat umrah jgk slps / sblm ibadat haji..

tersangat la byk kelebihan menunaikan umrah..ianya dpt menghapuskan dosa, segala doa dimakbulkan Allah, dapat melihat Kaabah secara terus, peluang mendapat pahala berlipat ganda krna beribadat di Masjidilharam dan Masjid Nabawi..peluang utk menziarahi maqam kekasih Allah..Rasulullah s.a.w, peluang utk berdoa di tpt2 mustajab doa..masya Allah.. sgt byk utk dihuraikan one by one kelebihan2 yg Allah janjikan pd hambaNya yg menjejakkan kaki ke Tanah Haram Nya..

~Masjid Nabawi (Masjid Nabi yg terletak di Madinah Al-Munawwarah)~

for info..antara tpt2 yg mustajab doa adlh di Raudhah iaitu 1 kawasan di dlm Majid Nabawi (Masjid Nabi) yg merupakan slh 1 taman syurga..sprti sepotong hadith Rasulullah s.a.w: 
"di antara tiang rumahku dan tiang mimbarku adalah salah satu dari taman-taman syurga iaitu Raudhah"

selain tu..adlh sgt mustajab doa yakni setiap apa yg kita doakan insyaAllah akn dimakbulkan..minta apa shja semasa melakukan tawaf dan sai..berdoalah di atas bukit safa & marwah, di bawah pancur emas di Kaabah, di dlm Baitullah (Kaabah..sekiranya berpeluang), di dalam Hijir Ismail, di sisi telaga zamzam, di belakang Maqam Ibrahim, di multazam (iaitu ruang antara Hajar Aswad dan pintu Baitullah)..berdoalah..berdoalah sepuas hati dan seikhlas hati demi kesejahteraan kita..betapa Allah itu Maha Pemurah..Dia akn memperkenankan setiap doa yg dilakukan di tpt2 tersebut..insyaAllah..haih..tetiba sebak plak aku rasa..

for info..waktu paling baik utk menunaikan umrah adlh pada bulan Ramadhan..sbbnya..ganjaran pahala menunaikan umrah pada bulan Ramadhan menyamai ganjaran pahala mengerjakan ibadah Haji..subhanallah..betapa untungnya menunaikan umrah pada masa itu..sesuailah dgn dugaan dan cabaran yg harus ditempuhi utk menunaikan rukun2 umrah dlm keadaan berpuasa..betapa besarnya ganjarannya sekiranya kt berjaya mengharunginya dgn tawaduk..insyaAllah..

pnh dgr x org kata buat 7 kali umrah bersamaan 1 haji? dulu aku slalu dgr..n skang ni pn ade jgk yg sebarkan..tu sume adlh tidak benar ok.dalil palsu..tiada nas drpd hadis / al-Quran yg menyatakan sedemikian...hanya umrah pada bulan Ramadhan shja menyamai pahala ibadah Haji..

to be continued :)

p/s: mode sgt sgt bz...since mgkin by next week last keje..byk lagi perlu disettlekan sblm bercuti..ya Allah..Kau permudahkanlah urusanku...
p/s2: maaf sgt xdpt nk menziarahi kwn2...bkn sombong tp xberkesempatan..

26 people(s) was saying something:

MRS. K said...

my parents pon nak pegi umah bulan depan

chugie said...

bestnye dapat ke tanah suci.. tp alang2 nak buat umrah, baik buat haji dulukan..

mamalieyna said...

Niat nak ke sana jugak..Insyaallah..kena menyimpan awal2 ni.. ^_^

sekali lgi mendoakan..Moga semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan olehNya..Amin..

SyaNa said...

insya Allah aku pn nak pegi umrah 1 ari nnt
doa2 kan la aku ade rezeki nk ikut jejak ko

*uik aku jmp laki ko kt tepeng ari tu :)

Ieda Al-Habsyi said...

best sungguh kalau dapat kesana, tapi apakan daya..tak mampu lagi, masih mengumpul.. insyallah.. :)

ieda said...

rindunyaaa .. semoga akak berpeluang menunaikan haji @ umrah .. aminn :)

mummy_ayu said...

ye la..mcm2 ko kena settlekan before gi cuti nie kan...
harap semuanya berjalan dgn lancar..amin..

Nad @ MamaZakwan said...

ya Allah..tetibe terasa sebak..
bila la dpt jejakkan kaki jugak ni...
insyaAllah satu hari nanti....

Hezesuze said...

akak baca n3 ko ni pun sebak jugak suziey....entah bila turn akak lak jejak kan kaki ke tanah suci mekah tu...insyaallah!!

ibuayahdamia said...

nak cuti lama..harus banyak keje diselesaikan...
moga2 semuanya dipermudahkan..aminn

wantie said...

Beruntung kau suziey muda muda dah dapat menjejak kaki ke sana.

Doakanlah semoga seru untuk aku kesana pun ada jugak.

UmiDAnisH said...

Suziey:
sampai sana nanti, pertama sekali.. sampaikanlah salam umidanish kepada kekasih Allah Ya Rasullullah..
Doakan juga moga dipercepatkan hajat umi menjejakkan kaki kesana..

Semoga segala2nya berjalan lancar dan dipermudahkan.. alhamdulillah dirimu sekeluarga adalah yang bertuah

nieda said...

semoga semuanya dipermudahkan...bertuah dpt pergi sementara masih ada kudrat,.

nieda said...

semoga semuanya dipermudahkan...bertuah dpt pergi sementara masih ada kudrat,.

ALoNa CintamaniszLite said...

Alhamdulillah...di samping ada rezeki lebih...dh sampai seru suziey nak gi sana.

Mak akak pun nak gi umrah tp flight 15/3 nanti. Akak akan balik Bentong ler nak hantar beramai2 ke KLIa. Nak ikut skali..belum berkesempatan.

psst; suziey...iye la. Chicken pox ni berjangkit. Mgkn disebabkan tu ler kita takde jodoh nak jumpa hari tu. Kalo kena kat Aqeel..sian. Dia budak kecik lagi..

Mama Zharfan said...

me jd sebak baac entry ni--esp bab2 tempat doa mustajab tu..me sgt2 berazam nak ke sana dlm jangka masa terdekat ni..mudah2an Allah memakbulkan doa me ..

mama_umar_maryam said...

semoga nnt doa2 termakbul di tempat yg lebih tinggi darjatnya disisi Allah..doa2la pulak utk kami ye =)

Farra Dhelina said...

gonna miss u sis :-)

Ummi Salsabila said...

xpe,phm kebizian akak..
semoga semua dipermudahkan.sampai sana doakan kami semua dpt kesana pula nanti.:)

Adyshariz said...

alhamdulillah..ada rezeki lebeh tak rugi buat amal ibadah..smoga urusan d permudahkan..insyaallah

✿etiey erywan✿ said...

sama- sama berdoa moga cepat diangkat ke sana :)

ibu_umairah said...

best nyee suziey......semoga semuanya bejalan dengan lancar...amin

MamaYatie said...

semoga Allah permudahkan urusan kalian nanti. Mmg teringin benar nak jejak kai ke sana..doakan kami semua ni yer..hihi

Ummi Eisya said...

moga perjalanan dan ibadah disana dipermudahkan Allah..

mama rifQy said...

insyaALLAH sume akan selamat.amin

Gieyana said...

Moga segala urusanmu di permudahkan yer..Yakin pada Allah Taala..

Related Posts with Thumbnails
 
Designed by Whitey Mommy