Thursday, March 17, 2011

my 1st ever Umrah

Assalamualaikum..

dari Madinah dlm kol 3pm..sampai di Mekah..to be exact smpai hotel kami dlm kol 10.30pm..alhamdulillah selamat sampai ke hotel yg terletak cuma 70m dr Masjidil Haram...sebelah Zam Zam Tower..mmg dekat..agk mudah utk ulang alik..sekeliling hotel mmg byk sgt kedai2..tp alhamdulillah xtergoda sgt..lebih byk memikirkan nk tgk Baitullah..nk buat tawaf..nk buat saie...nk solat dlm Masjidil Haram..ya Allah betapa xsbrnya rasa..berdebar jek..

sampai2 kami mkn mlm dulu n settle check in hotel..rehat2 jap..berkumpul kt lobi hotel dlm kol 12am dgn jemaah lain utk ikt mutawir bawa masuk Masjidil Haram utk sempurnakan rukun Umrah...keadaan di luar dan dlm Masjidil Haram xpenah sunyi dr org yg berulang alik ke masjid..Subhanallah..indahnya pemandangan tu..hati jadi sebak bila tgk org xputus2 masuk ke Masjidil Haram utk beribadat..

1st time masuk Masjidil Haram..aku kelu xterkata..dlm hati just bertalbiah..kaki melangkah je mengikut arus menuju ke Baitullah..masuk je masjid tercari2 Baitullah..rasa mcm jauhnya perjalanan nk smpai ke Baitullah..n finally nmpk dh Baitullah yg tersergam indah..dipenuhi dgn org yg sedang melakukan tawaf dikelilingnya n org2 yg solat di dataran sekitar Baitullah..Subhanallah..Allahuakbar..akhirnya aku dpt jgk tgk dgn mata sdiri Baitullah yg menjadi kiblat semua umat Islam di dunia..selama ni solat berkiblatkan Baitullah tanpa dpt melihatnya sdiri..tp kini aku btl2 di hadapan Baitullah..Subhanallah..syukur Alhamdulillah..dgn sdiri hati akn rasa sebak..gembira n mcm2 lagi la perasaan..xpecaya pn ada..

then proceed buat Tawaf Umrah..mula2 in group but then terpisah sbb org ramai..so just proceed alone jek..tu lebih elok..kt akn jadi lebih khusyuk dan insaf akn diri yg sgt kerdil dan hina ni..sedang melakukan tawaf mengharapkan pengampunan dan pembersihan segala dosa2 kita yg lalu..mmg xfikir lain dh masa tawaf tu..antara kita dgn Allah s.w.t je..terasa mcm kt sedang berkomunikasi memohon pengampunan dan mohon dimakbulkan segala hajat2 drpd Allah s.w.t..that is why setiap kali aku buat tawaf Umrah/tawaf sunat aku akn menangis..bkn dibuat2 nk menangis tau..tp dgn sdiri xleh nk tahan..mmg xpedulik org lain dh..kt hanya akn rasa kita dgn Pencipta kita je masa tu..Subhanallah..Allahuakbar..1st round n 2nd round tawaf tu aku agk terkedu utk berdoa..lebih kpd melihat Kaabah dr dekat..meneliti setiap inci Kaabah..mengagumi kebesaran Allah..sambil mulut xhenti berzikir..terasa sgt kerdil dan hina sgt diri ini...dalam tawaf setiap apa yg kita lafazkan akn dpt cash...Allah pasti akn makbulkan setiap permintaan hambaNya yg bertawaf dgn penuh rasa rendah diri dan khusyuk serta tawadhuk..in fact kt penjuru mana pn kita berada di Mekah ni mmg makbul doa..doa2 kita direct smpai kpd Allah s.w.t..inilah keistimewaan kota paling suci di dunia..kota yg paling Allah sukai dan telah disucikan..sbb tu dinamakan Tanah Haram..org kafir tidak dibenarkan masuk ke Tanah Haram krna mereka adlh 'najis'..pastinya tdk dibenarkan utk berada di tpt paling suci ni..


 ~time kami masuk Mekah xramai lagi jemaah..so dataran Tawaf ni pn lengang sket..so pusingan tawaf tu kecik je la..but then org semakin ramai masuk.bila tgk Kaabah secara live rasa sentiasa xpuas..mata rs xnak kalih dr terus memandang Kaabah..everytime nk solat aku akn cuba gk sedaya mungkin utk solat di kwsn yg akn nmpk direct Kaabah depan mata..n feveret place aku bertentangan dgn Multazam..which is slh satu tpt yg mustajab doa...setiap kali nk pegi cari tpt..xputus2 doa kpd Allah agr permudahkan la segala urusan yg aku hajati dan makbulkan la setiap permintaan..alhamdulillah mmg Allah bg cash..segala yg aku minta dimakbulkan..Allahuakbar..bertambah dekat sgt rasa diri ini dgn Maha Pencipta..Subhanallah syukur aku telah melaluinya sdiri..bkn lagi dgr dr cerita org...~


 ~ right after Saie..ni dkt Bukit Marwa..mmg jauh ok jarak saie ni..1st time buat mmg agk pancit la..mengah sket..but then rasa insaf bila memikirkan balik kisah Siti Hajar yg ulang alik dr bukit Safa ke bukit Marwah demi mencari air utk anaknya Ibrahim..betapa tabahnya seorang ibu...keadaan skang ni kira ok la jgk..ber-aircond bagai..jalan pn ade tile..selesa jek..bayangkan zmn dulu yg padang pasir semata..dgn panas teriknya..Allahuakbar..btl2 memberi pengajaran...~

~ hubby sedang bercukur (tahalul)..byk barber kt sana..hehe..skali cukur SR10..ni kami buat dkt entrance bukit Marwa..agk jauh dr hotel kami..ni kira entrance bertentangan dgn entrance hotel kami..mcm entrance depan n entrance blakang la kiranya...since 1st time so xtau kan..ikt je la mana2 yg org pegi..but then br pasan ade byk barber..in fact bwh hotel kami pn ade..hehe..~

~blakang hubby tu Masjidil Haram bhgn entrance Bukit Marwah..yg tinggi ade jam hijau tu la Zam Zam Tower..the most exclusive hotel kt Mekah..paham2 je la rate dia..btl2 depan pintu masuk Masjidil Haram utk gate King Abdul Aziz..hotel kami kira sebelah tower tu..~


~Subhanallah..tersergam indah Baitullah di tgh2 Masjidil Haram..~

~betapa sygnya nk tinggalkan Baitullah utk balik hotel..sempat lagi captured ...beruntungnya penduduk Mekah kan..everyday  bole solat di Masjidil Haram..everyday bole tgk Baitullah..everyday bole tawaf sunat di Baitullah..betapa byk nya ganjaran yg dorang bole kutip seumur hidup di Mekah..Allahuakbar..bertuahnya..terdetik gk di hati nk berhijrah ke Mekah..stay kat sana..tp aku tau agk mustahil.. :( ~

alhamdulillah kami complete Umrah @3.30am..lama kan..maklumla 1st time..so ade masa utk terpinga2 jap..sbb tu pentingnya ilmu sebelum kita buat ibadah Umrah..n alhamdulillah jgk segala urusan kami dipermudahkan dan dikurniakan kesihatan yg baik utk menyempurnakan ibadah sepanjang berada di Mekah..cuma hubby ade sket2 batuk n selsema mcm nk demam kejap..tp xserious..

then balik bilik utk rehat kejap..refresh kan badan sementara nk tunggu Subuh..Subuh masuk kol 5.20am...n kebiasaannya kt Mekah n Madinah pn sbnrnya..dorang akn azan 2 kali..1st azan kol 4.30am utk kejut / alert org utk ready for Subuh..dlm erti kata lain bangun utk Qiamullail..buatla solat2 sunat taubat, tahajud, hajat, tasbih dan segala solat sunat sementara nk tunggu azan Subuh...

for info..waktu doa yg sgt makbul adlh antara azan dan qamat..klu kt Tanah Haram..jarak masa antara azan dan qamat sgt panjang..approx 30 minit..so within the time tu..buat la solat sunat dan byk byk byk bykkan la berdoa..waktu tu adlh waktu yg sgt makbul jika kita berdoa..Subahanllah..betapa beruntungnya kita jika kita merebut setiap peluang yg Allah berikan..sesungguhnya Allah Maha Penyayang dan Pengasih..betapa kasihnya Dia pada hambaNya..sgt byk ganjaran yg disediakan hanya utk taat kepadaNya..patuh kepadaNya dan sembah kepadaNya..

29 comments:

Huda said...

syahdu bile dpt tgk kaabah kan kak..live lagi..moga ada rezeki nak ke sana nnti :)

MRS. K said...

Allahuakbar!

T@sh Sch@ said...

alhamdulillah .. sampai juga suziey dan suami di sana ye ...

seronok betol
and me pun rasa cam nak pegi lagi bila tengok gamabr ni ..
lepas rindu ...

NM02 said...

bila tgk hubby suziey cukur rambut, saya tak dpt bayangkan bila hubby saya yg botak. tak pernah seumur hidup dia..

Nana said...

yallah..aku tengok gambar ni je pon
meremang bulu roma tiba2
tu blom jejak sna lagi tu

Fieza79 said...

betul mcm kata suziey tu betapa untung kita rasa penduduk mekah yg dpt beribadat di situ tiap2 hari..tp kita yg jrg nk smpai situ, kalau beribadat dgn sesungguh hati mesti lg besar kan ganjaran pahala yg dpt...disebab kan pengorbanan yg telah dibuat ukt dtg beribadah kat situ...

kinna said...

suziey, i bc enty2 u utk feel pengalaman pegi mekah/madinah. niatnya nk pegi jugak nti..

cuma 1, nak betulkan, bercukur tu bukan bertahalul..tahalul tu means keluar dari ihram (perkara2 yg kita diharamkan buat, boleh buat lepas ihram)-->ni i dgr kt kuliah. tgh blaja lg ni..

mirah said...

Ya Allah, tak sabar rasa hati nak jejak hati ke sana. Moga Allah permudahkan urusan kami ke sana pula nanti. Amin..

~izan~ said...

salam kenal..seronoknya bila tgk suasana mcm ni d sana,sayu je hati.apatah lg kalau dpt jejak sana.Kalau ada rezeki memang nak pergi sana...

ayah izan pun ada di Mekah sekarang ni buat umrah..dapat bayangkan ayah pun rasa mcm suzie rasa ni... =D

Allahhuakbar!

mummy_ayu said...

subhanallah..memamg syahdu je rasa tgk kaabah..tgk pic2 ko pun dah rasa bestnya..harap satu hari leh jejak kaki ke sana..
beb..aku on jer kat rebung nanti..cedap...ko tanya amy la..dia susah kan kalu area sini tu...

Ummi Eisya said...

Ya Allah..sayunye hati baca n3 ni..tgk pic yg ko amik tu..tersentuh tul hati..mmg sgt bertuah org yg duk kat sana..tinggal di bumi barakah tu..

Berharap sgt,Allah juga izinkan aku terbang ke sana..

Ummi Eisya said...

Ya Allah..sayunye hati baca n3 ni..tgk pic yg ko amik tu..tersentuh tul hati..mmg sgt bertuah org yg duk kat sana..tinggal di bumi barakah tu..

Berharap sgt,Allah juga izinkan aku terbang ke sana..

Dee said...

subhanallah sis..indahnya baitullah..dari cerita2 sis pun dee leh bygkan perasaan sebak itu..insyaallah..ada rezeki smpi jualah kami yg belum pernah menjejakkan kaki ke sana..

AshAnas said...

cantiknya baitullah... xsabar nk tgk sndiri....

wantie said...

mungkin ko rasa penduduk mekah lebih beruntung dari kau sebab hari hari leh sembahyang kat masjidil haram tu kan.

Bagi aku pulak, kau lebih beruntung dari aku sebab dah jejak kaki pun ke sana dan dah pun berpeluang solat di masjidil haram walaupun tak lama..

CuTeMiUt78 said...

subhanallah... terharu aku tgk.. insyallah satu hari aku pun akan menjejakkan kaki ke sana...

mama_umar_maryam said...

indahnye kaabah tu suziey..akukan klu rase nk khusyuk semayang imagine je kt sejadah tu depan kaabah,tp tulah susah sket..klulah btol2 berdepan dgn kaabah ni..subhanallah..

wa khairul onggon said...

Sungguh bertuah kerana dpt menjejakkan kaki apatah lagi melihat sendiri Baitullah di depan mata.. :)

Zue AnnaLeeya said...

bertuah suziey dah jejak kaki ke sana... itulah jgk impian akak dan somi... nak jgk jejak kaki ke sana satu hari nnti.... Insyaallah..

✿ etiey erywan ✿ said...

tetiba syahdu tengok gambar both of u kat sini... sayup jauhari hukhuk.. insyaallah ke sana juga.

mamaacha said...

memang mengganggumkan betul2 bila melihat Baitullah di depan mata....terpana seketika lah masa tu....saya masuk ke sana pun dlm kul 1.00 a.m and settle semua umrah around 2.30am.....

Jasfyra said...

ya Allah...seronok betul baca pengalaman suziey buat umrah.lengkap ceritanya..saya dah katamkan semua entry.rasa xsabar nk pegi sana..tq suziey kongsi ilmu

akiratoriza said...

Subhanallah, rasa dlm hati len sgt bila tgk gambar Kaabah yang Suziey snap tu, lau tgl betul2 depan mata tak tau la perasaan mcmana...

Insyaallah, satu hari aku akan ke sana jua dgn izinNya..

mamashikin said...

sy baca dr awal hingga akhir..Subhanallah..wp xberada disana tp mcm dah ada disana..semoga suatu hr nanti Allah murahkan rezeki kami pula...InsyaAllah...

Jazlul Iqbal said...

salam, sy nak tanya.. sesuaike kalau wanita mengandung 5 bulan pergi ke umrah sekarang ni.. maklumlah sy dengar keadaan kt sana sibuk..

Ayu Hashim said...

assalam perkenalan... teringat jugak my 1st time pi umrah.. miss tat place so much.. bila lah dpt pi lagi ya...

Mijoe said...

salam

Alhamdulillah sebab dah jadi tetamuNya ke sana. Memang tiada tandingannya tempat ni dengan tempat 2 lain di dunia ni.

Kita yang baca ni pun terasa sebak dan insaf.

Dah cantik dan nampak lebih selesa dah tempat Saie tuh...

Mohd Nasir Bin Abas said...

Kiblat yang kita nampak tu syariatnya,hakikatnya di dalam hati,makrifatnya ada pada ALLAH dan sesiapa yang di izinNYA.

Kerana yang kita sembah bukan Kaabah.
ia cuma arah.

Mohd Nasir Bin Abas said...

Saya juga pernah sampai ,maka saya tahu apa rasanya dan ketika itu baru saya tahu akan pecahan mazhab

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio