Tuesday, June 28, 2011

tiada hadith sahih berkenaan puasa sunat israk mikraj

Assalamualaikum..

As we know esok 27 Rejab..peristiwa penting yg berlaku pd tarikh tu adlh Israk Mikraj..sana sini org heboh perkatakan puasa sunat israk mikraj..ganjarannya besar..umpama pahala puasa 60 bulan..namun..sebelum kita turut excited ikt terjebak puasa sunat pd 27 rejab demi mengharapkan pahala puasa 60 bulan tu..kaji dulu..adakah hadith sahih yg menyatakan demikian..tidak ade dalil khusus atau hadith sahih yg menyuruh kita puasa sunat israk mikraj..dan ganjaran2 yg dinyatakan tu adlh dr hadith palsu..hati2 ye..byk hadith2 palsu skang ni utk menyesatkan kita..so janganlah kita tergolong dlm golongan org2 yg melakukan amalan bidaah..iaitu amalan2 yg tidak dilakukan oleh nabi kita dan juga amalan2 yg tidak disuruh sprti di dalam al-Quran..adlh berdosa besar kita melakukan amalan bidaah..especially amalan2 ikutan org tua nenek moyang kita zmn dulu kala yg byk diamalkan tanpa berpandukan hadith dan dalil yg sah..kadang tanpa kita sedari.Allahuakbar..semoga Allah mengampunkan segala dosa2 kita..

so..hati2 ok..sblm melakukan sesuatu ibadat tu, make sure ianya adlh ibadat yg dilakukan berlandaskan hadith dan dalil yg sahih..rujuk pada yg pakar ok..
Seeloknya amalkan puasa sunat isnin khamis dan 3 hari setiap bulan Qamariah (calendar Hijrah/Islam)..Apepun..lakukanlah setiap ibadat itu kerana Allah Taala..sesungguhnya pahala dan ganjaran adlh milik Dia..mohonlah agar segala ibadat kita diterima olehNya..soal ganjaran dan pahala biarlah Dia yg Maha Bijaksana menentukan..

18 comments:

fazilzura said...

haah betui.. ado yg pose , tp xdak hadith , tp kalau niat pose ganti .. makna nye wajib le ganti x kire bulan pe kecuali ramadhan (tuk ganti)

MrS. F!zA said...

kalo puasa ganti esok buleh tak eh?israk mikraj tk diharamkan puasa kan?

Zue AnnaLeeya said...

tq kongsi info nih...
yerlah kdg2 ader yg terlalu pcaya sgt kan????

tp akak mmg pose minggu nih... hr nih hr kedua... bkn sbb israq mikraj tuh tp sbb pose ganti.... hadoiiii... dah terlambat ganti... huhu...

Rozali said...

Assalamualaikum Suziey

terima kasih infi ni

Wassalam

e.l.i.z.@ said...

aiyaaaa...tak tau pun esok israk mikraj..lg jahil huhuuh

eli mmg tgh puasa ganti skang ni..esok xpe je kan nk teruskan puasa ganti?

mamalieyna said...

thanks for ingatannya..tulah selalu tu, kebanyakkan org suka terikut orang je kan..huu~

tahun lepas dpt puasa penuh, tahun ni..taktau la mak buyung ni asyik lapo je..ngee..time ni tgh tunggu nak balik pun, ngap2 lagi..huu~

Kancilbiru said...

tq for this info..:)

ieda said...

insyaallah dikk kita boleh tgk dalil2 yg telah diberikan oleh alim ulamak ..

cth nya ini http://fadhilat.wordpress.com/2009/07/10/kelebihan-bulan-rejab/

wallahualam .. sesungguhnya berpuasa di bulan2 haram seperti rejab adalah ibadah sunat ..

Cik Anis said...

Assalamualaikum..

baru2 ni ada ceramah kat masjid.. Ustaz tu pon kata, stiap hari dlm bulan rejab, kalo puasa dpt phala sunat..
tp ustaz tu kata, wktu israk mikraj, pahala nya lebih dr hari2 lain. dia ada sebut hadith, tp sy xingt..

sekadar berkongsi.. :)

ahlan~

Cik Anis said...

http://www.ppdjasin.edu.my/upload/kakitangan/Info%20PPDJ%20Rejab.pdf

Nurhayati said...

sharing is caring
thank you bebeh

[-suziey-] said...

MRS FIZA & ELIZA:

puasa ganti tiada dihadkan sebarang waktu pengecualian.sbb ganti tu adlh wajib..kt berhutang dgn Allah s.w.t...xsalah klu nk puasa 27 rejab tp diniatkan la puasa sunat dan mohon agar Allah terima ibadat kita..tp jgn la diniatkan puasa sunat israk mikraj..tiada hadith dan dalil sahih yg menyatakan sedemikian..


** pd yg bg link kelebihan bulan rejab..thanks for the link..adlh lebih kuat utk kita pegang jika segala fadhilat yg dinyatakan disertakan sekali dgn hadith dan dalil2 yg diyakini sahih..tkt kita terlebih2 plak dr apa yg nabi junjungan kita lakukan..sbb ibadat dan amalan nabi kita tu mmg dh terlalu sempurna utk kita ikut sbgai umatnya...jika kita berlebih2 lebihan dr ape yg nabi kita buat, adakah pahala lebih yg kita dpt? wallahualam..tu kerja Allah..setiap ibadat kita hanya Allah yg berhak menentukan utk diterima atau tidak dan utk diberi pahala dan ganjaran atau tidak..tkt buat terlebih2 dikhuatiri menjerumuskan diri kita ke dalam amalan2 bidaah........

yg penting lakukan setiap ibadah ikhlas kerana Allah Taala...bkn disebabkan selain dr tu terutama ganjaran2 yg disebarkan..wallahualam..

@>--ummi zahra--<@ said...

thanks for the info suziey..

jajazuzu said...

ai pun pose ganti. tp housemate i excited nak pose sunat.

Myra Jay said...

Yang penting kita buat kerana Allah Taala, ganjaran biar Allah yang tentukan untuk kita kan kak :)

Adyshariz said...

ramai jugak yg tegur aisha hr ni..pelik gak rasanya..

mama_umar_maryam said...

nawaitu lillahi taala =)..mase skolah2 dulu mmg slalu dgr fadhilat pose dlm bulan rejab nih..

mohammad shafie ismail said...

Alhamdulillah

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio