Friday, July 29, 2011

kepalsuan hadith fadhilat 30 malam solat sunat terawikh

Assalamualaikum..

sempena nk Ramadhan ni..byk pihak yg menyebarkan hadith2 berkenaan 30 malam solat sunat terawikh..cth mlm pertama ganjaran dia apa..malam kedua ganjaran dia apa..and so on..tahukah anda itu semua adalah hadith palsu..tiada sumber yg muktabar...tiada hadith sahih..ganjaran2 yg dinyatakan jgk agk tidak setimpal dgn ibadah yg dilakukan..terlampau2 disitu..mmg tidak dinafikan kelebihan solat sunat terawikh dan kedudukannya dalam sunnah..tapi jgn disebabkan penyebaran hadith2 palsu ni menyebabkan umat Islam melakukan amal ibadah dgn mengharapkan ganjaran yang tidak benar dan tidak akn dpt diperolehi..

cer tgk cth ni....fadhilat malam keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.. and ada plak hamba Allah yg nak pegi terawikh siap tgk dulu apa fadhilat utk mlm tu..kalau menarik barula sungguh2 nk pergi..Allahuakbar..jgn la mcm tu yek..sbb tu bahaya penyebaran hadith2 palsu ni...sebelum terima sebulat2nya..kaji dulu..tanya pada ustaz2 yg pakar dlm bab hadith..agr kita xtersesat sama...lakukanlah segala amal ibadat kita kerana Allah Taala..kerana mengharapkan keberkatan dan keredhaan dari-Nya...

solat yg paling elok selain solat fardhu dan rawatib adlh solat malam..pd yg belum mula amalkan qiamullail..jadikanla Ramadhan ni sbgai permulaan utk hijrah ke suatu yg lebih baik..amalkan solat malam kerana Allah Taala..jgn tunggu 10 mlm ramadhan terakhir je..smga segala amal ibadat kita diterima..


sesuatu ibadat yg baik tetapi dilakukan secara berlebih-lebihan sehingga mengadakan yang tiada..maksudnya sesuatu ibadat yg baru diwujudkan sedangkan nabi xpnh amalkan..ianya adlah bidaah..setiap bidaah adlh sesat...dan tempat utk mrka adlh neraka jahanam..dan mereka kekal didalamnya..Subhanallah..smga Allah menerima taubat hamba-Nya yg dulunya tersesat...hati2 ok..kadang mmg nmpk ibadat tu elok dan baik..tp kalau kita buat sesuatu ibadat itu bukan berlandaskan hadith yg sahih..dikhuatiri kita melakukan amalan bidaah..

berpegang teguhlah pada Al-Quran, Hadith dan Sunnah..insyaAllah kita xkan tersesat..bkn berpegang teguh pada ajaran nenek moyang kita yg kadangkala amalan tu bkn berlandaskan sumber rujukan utama..sbb tu kita dikurniakan akal utk berfikir dan mengkaji dgn lebih mendalam utk mendptkan ilmu yg bermanfaat..brulah cara hidup Islam kita adlh di landasan Islam yg sebenar..wallahualam..

p/s: Ahlan wa sahlan ya Ramadhan ..dan selamat berpuasa..

14 comments:

MrS. F!zA said...

ouh..ni lah di panggil bidaah ek?cthnya mcm puasa rejab haitu gnjaran dia puasa selama 100thun ke apa ntah..gitu kan?

byk kan benda2 mcm ni tersebar dr dlu lg..kita je yg tk sedar..psl puasa ni ni lg lah dasyat..smpai buat org berharap2 ganjaran tu..

MamaYatie said...

thanks for ur good explaination..dulu2 saya pun percaya juga pada senarai tu..then a few years ago baru terbaca tentang ketidaksahihannya..huhu..

Salam ramadhan tuk suziey sekeluarga!

fiza said...

Thanks for sharing suziey. Selamat berpuasa ☺☺

e.l.i.s.s.m.i.e said...

satu lagi yang hadith yang kena mintak maaf sebelum puasa tu pun hadith dhaif /palsu jugak. semoga ramadhan kali ini kita dpt menjalani ibadah dengan sempurna. amin.

kayyana said...

thanks for sharing kak.. dulu ms kecik2 suke tgk kt tv fadhilat ari2 ape.. sampaikan dlm at ckp nk g la sebab malam ni diampunkan semua dosa-dosa.. Allahuakbar.. salah rupanye.. saya akan cuba berubah.. beramal kerana Allah Taala.. LILLAHITAALA.. InsyaAllah..

ieda said...

looor selama ini akak x pernah terfikir punnn akan kebaikan2 malam2 di bulan ramadhan .. cuma yg akak tanamkan dlm diri bulan ramadhan adalah bulan yg mulia di sisi allah diikuti syaaban dan rejab .. itu sahaja ...

seperti yg umum tahu ramadhan adalah bulan kesayangan allah , soo secara auto nya kerjakanlah amal ibadat di setiap hari di bulan ramadhan ..

aduhhh ade juge makhluk2 allah yg beranggapan mcm tuu .. certain2 mlm baru nak beribadat lebihhh ! aduhhhhh sedih nya dikkkk huhuuh

POSH76 said...

blogwalking

UmiDanisH said...

Beribadahlah kerana Allah bukan kerana ganjaran sebab itu lebih baik... =)

Ummi Salsabila said...

betul.dlm menyampaikan ilmu atau info di fb atau twitter.kena berjaga2.kena selidik dr mana sumber hadith tersebut sahih atau tak.tak boleh terus main percaya.

selamat berpuasa utk akak sefamily :)

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

rindunye nak pegi tarawih..aritu anak kecik lagi..ni nak tambah lagi wuwuwuwu..takde sape nak jaga rafiq..kagn bawak sure tak jadi solat..huhuh

salam ramadhan jugak dari kami..moga ramadhan ini lebih dari sebelumnya..amin....

Sayangku Dina said...

Salam...saudari suziey boleh tk saudari b'kongsi ttg sumber maklumat mengenai kepalsuan fadhilat tersebut... kerna amt sedey sbb sy sejak kecil lg tlh terpengaruh dengan fadilat tersebut dlm erti kata lain percaya kpd fadhilat tuh... kalu bole sy ingin mengetahui dgn lebih lg...terima kasih

mohamadkholid said...

salam ramadan,
beribadat kena ikhlas kepada Allah, mohon keampunan dan keredhaan dan bukan harapkan ganjaran...

Unknown said...

Fatwa mufti terengganu

http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=10&parent=06

mummy_ayu said...

mcm mana aku baru boleh terbaca entry nie?
aku share link nie kat blog aku tau..tq for sharing info.. :-)

Related Posts with Thumbnails
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio